Honderden scholen nemen deel aan Dag van de Duitse taal

De populariteit van Duits in het onderwijs? Leerlingen doen nog steeds fors meer eindexamen in Duits dan in Frans of Spaans, maar bij het aantal leraren is een groeiend tekort zichtbaar – op dit moment acht procent om precies te zijn. En dit percentage lijkt te stijgen tot tien procent over twee jaar. Daar moet verandering in komen. De Actiegroep Duits pleit voor meer aandacht voor Duitse taal- en cultuurstudies. En dat begint op school – de Dag van de Duitse taal op donderdag 12 oktober is hiervoor een goede aanleiding.

In 2023 legden ruim 52.000 leerlingen eindexamen af in het vak Duits en in de onderbouw van de havo en het vwo staat Duits bijna standaard op de roosters. Maar het aantal leerlingen dat na de middelbare school kiest voor een lerarenopleiding of een studie Duitse taal en cultuur loopt flink achter, terwijl het beroepsperspectief van deze studies goed is. Dat geldt ook voor carrièrekansen in het bedrijfsleven, cultuurinstellingen en overheid: ze staan te springen om personeel met goede kennis van de Duitse taal.

Want het belang van Duits voor de Nederlandse economie en maatschappij is groot. In 2022 steeg het Duits-Nederlandse handelsvolume tot een record van bijna 233 miljard euro. Dat maakt Nederland tot Duitslands belangrijkste handelspartner in Europa. “Personeel met goede kennis van het Duits is dan ook essentieel om de handelsrelatie sterk te houden”, aldus Günter Gülker, directeur van de Duits-Nederlandse Handelskamer in Den Haag. “Door de taal te spreken, wek je vertrouwen, begrijp je elkaar beter en sta je een stap voor op de concurrentie”, aldus Gülker. Op nummer één en twee staan respectievelijk China en de Verenigde Staten.

Maar ook op persoonlijk vlak valt er veel te winnen als je Duits beheerst. “Denk bijvoorbeeld aan de voordelen van  een semester in Duitsland studeren of aan de verrijking als je Duitse boeken in de originele taal kunt lezen”, aldus Synke Hotje van het Duitsland Instituut Amsterdam. Goede voorlichting bij de profiel- of sectorkeuze maakt volgens haar veel uit. “Die verantwoordelijkheid ligt bij decanen en mentoren, maar ook bij ouders”, vindt Hotje. Afgelopen vrijdag kwamen honderd docenten Duits naar Utrecht voor een studiedag. Ze pleitten voor een nationale imagocampagne voor de talen: “Engels is een must, Duits een plus”.

Op scholen wordt de Duitse taal deze donderdag in elk geval in het zonnetje gezet: 160 scholen hebben zich bij de Actiegroep Duits aangemeld om de Dag van de Duitse taal te vieren. Daarbij krijgt een school in Sassenheim zelfs bezoek van de Duitse ambassadeur, dr. Cyrill Jean Nunn. Het Duitsland Instituut Amsterdam heeft, inmiddels traditiegetrouw, een digitale escaperoom georganiseerd waar zestien scholen zich al puzzelend uit moeten werken. Maar ook bibliotheken, zoals die in Venlo, staan in het teken van de Duitse taal. Alles om het imago te verbeteren en de carrièrekansen van het Duits zichtbaar te maken.

Over de Actiegroep Duits

De Actiegroep Duits is een samenwerking tussen de Duitse Ambassade in Den Haag, de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK), het Duitsland Instituut Amsterdam (DIA), het Goethe-Institut Niederlande en de Zentralstelle für das Auslandsschulwesen (ZfA). De Actiegroep organiseert naast de Dag van de Duitse taal ook activiteiten zoals Mach-mit! mobil en ‘Duits werkt’. Lees meer over de Actiegroep Duits.