Manuela Keeris winnares 2019

Tijdens het Nationaal Congres Duits in Lunteren is de Docent Duits van het Jaar 2019 bekend gemaakt. Namens de Actiegroep Duits mochten Frank Wittig (Goethe-Institut Niederlande) en Synke Hotje (Duitsland Instituut Amsterdam) de prijs uitreiken aan Manuela Keeris van het Scala College in Teteringen. Zij ontving de prijs uit handen van de winnares van afgelopen jaar Kerstin Lorenz (Montessori Lyceum Amsterdam).
Na een zinderende laatste ronde wist Keeris de meeste publieksstemmen te behalen. Naast dat zij zich een jaar lang Docent Duits van het Jaar mag noemen, heeft ze een nascholingsweek bij het Goethe-Institut in Berlijn gewonnen.

Op de tweede plaats eindigde Robert Pilon van het Christelijk Lyceum in Veenendaal. Hij heeft kaarten voor het concert van zanger en entertainer Sven Ratzke gewonnen.

Patricia Putman van het voortgezet vrijescholenonderwijs uit Eindhoven is derde geworden en heeft daarmee een 'filmpakket met didactisch tintje' gewonnen. Gefeliciteerd!


Foto: ©Dirk Klein

 

De genomineerde docenten

Manuela Keeris, vmbo-docente Duits klas 1 t/m 4

Ongeveer 20 jaar geleden heb ik mijn familie en vrienden in Duitsland achter gelaten en ben ik naar Nederland verhuisd. Ik vind het heerlijk om mijn leerlingen van het Scala College in Teteringen te vertellen wat ik zelf zo moeilijk en soms ook grappig vond bij het leren van de Nederlandse taal en cultuur. Leren Duits spreken met verschillende werkvormen, spelletjes, projecten en vooral in samenwerking met verschillende vakken op school, dat is precies wat ik graag doe. Een keer per jaar hebben we een Duitse modeshow waarbij ca. 80 leerlingen van ons vmbo voor groot publiek in het Duits presenteren. De kledingontwerpen rond een maatschappelijk onderwerp komen van onze examenleerlingen van het profiel Kunst&Vormgeving. Mijn uitdaging vind ik dan ook in het ‘Met en van elkaar leren’ en dat elke dag weer!

Lesidee

Download hier een project over de DDR van Manuela Keeris:

Download hier het project "Duitse modeshow":

 

Robert Pilon, vmbo-docent Duits bovenbouw

Ik geef 38 jaar les aan vmbo-leerlingen bovenbouw op het Christelijk Lyceum in Veenendaal. 20 jaar geleden merkte ik dat leerlingen niet veel op hadden met de leesvaardigheid Duits. Ik heb toen de stoute schoenen aangetrokken en ben gaan zoeken naar een manier waarbij leerlingen meer affiniteit zouden krijgen met deze leesvaardigheid. Ik heb toen het plan gevat om een eigen site te gaan ontwikkelen met applicaties waarbij ik leesvaardigheid koppel aan een spelelement. Eén van deze applicaties draagt de titel Lesefrüchte. In deze applicatie maak ik gebruik van het “2 voor 12-format” en dat resulteerde in een dusdanige interesse bij leerlingen dat ik verder ben gaan ontwikkelen. Vanaf 2005 scoren mijn leerlingen op het CE telkens hoger dan het landelijk gemiddelde. Naast de vele leesvaardigheid applicaties ben ik ook gestart met het ontwikkelen van andere applicaties waar andere vaardigheden centraal staan. Dit alles gebruik ik naast de officiële methode. Eén maal per week zijn mijn leerlingen digitaal aan het werk op Pilonderwijs. Mijn motto en sleutel tot succes is: “Neue Speise macht neuen Appetit”.

Lesidee

Neem een kijkje op mijn site Pilonderwijs en bekijk de diversiteit van mijn applicaties (en er volgen er nog meer). U kunt een gratis account aanmaken.

Over twee jaar gaat deze site voor alle scholen in Nederland de lucht in. Er is ook een docentenversie waar alle vorderingen van de leerlingen per applicatie te volgen zijn. De docent kan zo eventueel zwakkere leerlingen aansturen.

 

Patricia Putman, docente Duits vmbo en middenbouw havo/vwo

Ik werk op een school voor Voortgezet Vrijeschoolonderwijs in Eindhoven en geef les aan de vmbo-t klassen als ook aan de middenbouw havo/vwo. Persoonlijk vind ik lesgeven uit het boek erg saai en demotiverend. Daarom zoek ik telkens naar gelijkwaardige lesstof, die ik op een creatieve manier kan combineren, waardoor ik toch alle lesstof aan bod kan laten komen. Leerlingen worden enthousiast als zij hun creativiteit mogen inzetten. Het doel is: de leerling actief met taal bezig te laten zijn. Doordat leerlingen actief bezig zijn met de doeltaal is de leeropbrengst groter. Ik denk dat leerlingen mij genomineerd hebben om mijn enthousiasme voor het vak Duits en om de creatieve opdrachten die zij bij mogen maken, omdat we veel plezier met elkaar hebben (met humor krijg je veel van ze gedaan) en omdat ik betrokken & behulpzaam ben en op de juiste manier streng maar rechtvaardig ben.

Lesidee

Download hier de presentatie van Patricia Putman (pdf) met diverse producten uit de les. Hierin vindt u verschillende ideeën om leerlingen op een creatieve manier in contact te brengen met Duits.